چیدانک

مــجـلـه و فـروشــگـاه آنـلایـن سبـک زنـدگـی

چیدانک

مــجـلـه و فـروشــگـاه آنـلایـن سبـک زنـدگـی

چند نکته درباره ریزش مو و پیشگیری از آن

شما با مراقبت های صحیح می توانید در جلوگیری از ریزش مو و از دست رفتن آن کمک نمایید تا در نتیجه برای نداشتن مو، و برای مخفی نمودن این موضوع در رنج و زحمت نباشید. اگر موهای شما شروع به ریزش کرده و از مقدار آنها کم می شود، بهتر است به توصیه های زیر توجه نمایید:

 

شستشوی فراوان و ملایم سر با شامپو:

شستشوی مکرر یا زود به زودِ سر با شامپو ممکن است سطح «سبوم» ( Sebum ) را در پوست سر کاهش دهد. سبوم یک ماده روغنی است که به وسیله غدد چربی موجود در پوست ترشح گردیده و حاوی مقدار زیادی هورمون تستوسترون و دی هیدروتستوسترون می باشد که روی فولیکول های مو اثر کرده و ممکن است باعث افزایش ریزش مو و از دست رفتن آنها شود. بنابر این شستشوی زود به زود سر با شامپو ولی با ملایمت می تواند در جلوگیری و رفع این مسئله کمک کند.

 

موهای خیس را برای خشک کردن با حوله مالش ندهید:

موهای خیس یامرطوب در مقابل کشیدگی، بیشتر آسیب پذیر هستند. بنابراین در موقع خشک کردن، به جای کشیدن حوله به موها و فشار وارد آوردن با خشونت، باید با قرار دادن حوله و با ملایمت آنها را خشک نمایید... اگر شما به موهایتان هوای خشک می دمید، حرارت سشوار یا دستگاه خشک کننده را در یک درجه پایین قرار دهید.

 

موها را با ملایمت شانه یا برس بزنید:

حتی المقدور موهایتان را با ملایمت و بدون فشار، و بدون کشیدن، شانه یا برس بزنید. اگر هم موهای شما ژولیده و درهم شده باشند، همچنان باید ملایمت را رعایت کنید و برای باز کردن آنها، زور و خشونت به خرج ندهید. برای اینکه موهایتان راحت تر شانه شوند، بعد از شستشو با شامپو، از یک نرم کننده استفاده نمایید.

 

فر زدن و رنگ کردن موها را تجربه کنید:

فر داشتن مو ممکن است به جسم مو و به حجم موهای شما بیفزاید، چون یک موی فری می تواند به اندازه دو برابر یک موی صاف، فضای سر را اشغال کند. رنگ نیز ممکن است کرکها با موهای ریز و ظریفی را که شما را هستید، بیشتر قابل دیدن نماید بطوری که موهای سر شما، زیادتر و پرپشت تر به نظر می آیند. بطور طبیعی، کرکها کوتاه، نازک، بی رنگ و یا به رنگ روشن هستند و کمتر به چشم می آیند. به عبارت دیگر کرکها کمرنگ و تقریبا نامرئی می باشند.

 

این اقدامات ساده می توانند به شما فرصت دهند تا اگر لازم و ضروری بدانید درباره اقدامات شدیدتر و مؤثرتر تصمیم بگیرید. شاید بهترین درمان برای کم موی ی حل این مسئله باشد که شما درباره آن نگران آن نباشید. 

 

 

نکته های مهم درباره غلبه بر ریزش مو

خبر خوش درباره روش های مبارزه با ریزش مو این است که امروزه میزان موفقیت در این راه بیش از همیشه است، و خبر بد اینکه توجه و تقاضای مردم برای این موضوع خیلی بیشتر از حد لازم می باشد. ارزش بعضی از این روش ها برای مبارزه با ریزش مو، در مورد گروهی از افراد به اثبات رسیده است ولی در همه موارد و برای همه افراد این موفقیت حاصل نمی شود.

اگر از بین روش های متعدد برای غلبه بر ریزش مو، یکی از آنها مورد توجه شما باشد، قبل از هر اقدامی لازم است حقایقی را درباره آنها بدانید.

ریزش مو ممکن است در اثر عفونتها، داروها، بیماریها، رژیم های غذایی و سایر عوامل باشد، ولی تقریبا ۹۵ درصد موارد، این عارضه در نتیجه یک استعداد ژنتیکی یا ارثی است. استعداد یا آمادگی ارثی برای ریزش مو ممکن است از هر یک از والدین به انسان رسیده باشد.

یک نمونه از این وضعیت، «ریزش موی ارثی - هورمونی مردانه است. به عبارت دیگر، علت این نوع ریزش مو، هم ارث و هم یک نوع هورمون مردانه می باشد.

افرادی که دارای استعداد ارثی برای ریزش مـو هستند، سلولهای موجود در حفره اطراف پیازهای مویشان، تولید یک نوع آنزیم می کند که هورمون جنسی مردانه با «تستوسترون» را از خون به خود جذب می کند و آن را تبدیل به دی هیدروتستوسترون« )DHT( می کند. «دی هیدروتستوسترون» به سلولهای اطراف ریشه مو حمله کرده و آنها را ضعیف، چروکیده و خشک می نماید.

 

معمولا کاهش و نقصان موی مردها از نواحی خاص شامل: «مرز پیشانی -سر« یا وسط سر»، و یا از هر دوی آنها» شروع و ایجاد می شود. اما ریزش مو در زنها، بیشتر به صورت پخش یا منتشر در تمام نقاط سر اتفاق می افتد. درمان ریزش موی ارثی میتواند در بسیاری از مواقع موثر واقع شود.

معمولا ریزش مو و یا از دست رفتن مو در خانم ها کمتر از آقایان، جدی یا شدید است، چون در بدنِ خانمها یک نوع آنزیم تولید می شود که می تواند دی هیدروتستوسترون» را تبدیل به یک نوع هورمون زنانه به نام «استروژن» نماید. بنابر این با تبدیل و از بین رفتن هورمون «دی هیدروتستوسترون»، خشک شدن حفره های مربوط به ریشه موها نیز کاهش می یابد.

 

با وجودیکه بعض از روش ها برای غلبه بر ریزش مو مؤثر و مفید هستند ولی برای عده ای به علت تأثیر عوامل شیمیایی پیچیده در بدن، ممکن است استفاده از مواد شناخته شده برای رشد مو و همچنین تکنیک های مختلف بی تأثیر باشند و کاری از پیش نبرند.

بسیاری از شامپوها، حالت دهنده های مو، موسها، و ژلها حاوی مواد حجیم کننده یا پوش کننده هستند. این محصولات اگر نتوانند موی جدید جانشین نمایند ولی حداقل می توانند سر را پر موتر و موها را پرپشت تر جلوه دهند. یکی از نمونه‌های موفق ایرانی در این زمینه پکیج دکتر نوروزیان است. این پکیج شامل محلول لاناریا و شامپو و صابون دکتر نوروزیان است.

 

قیمت موهای ساختگی، و گیس های مصنوعی ممکن است خیلی گران باشد. و همچنین برای نگهداری و ادامه استفاده از آنها احتیاج به کمک متخصص هست که بابت آن در هر ماه باید مبلغ قابل توجهی پول پرداخت شود. این نوع وسایل پس از مدتی، کهنه و فرسوده شده و قابلیت استفاده را از دست میدهند. و بدتر از همه اگرچه به ندرت اتفاق میافتد ولی ممکن است در موقعیتهای حساس از جا شود و باعث دستپاچگی و شرمساری شود که با استفاده از نوار چسب های جراحی و بافتن، می توان گیس های کننده را برای مدت چندین هفته حفظ شوند و باید تنگ گردند. همچنین روش چسبانیدن ممکن است باعث آسیب به موهای طبیعی گردد و آن در صورتی اتفاق می افتد که گیس مصنوعی باعث کشیدگی و کندن آنها شود.

 

برای اولین مرتبه بیماران متوجه شدند که داروی خوراکی ماینوکسیدیل که در اصل برای درمان فشار خون بالا تهیه شده بود، باعث رویش مو در پیشانی، در گونه ها و در دستهایشان می شود. با توجه به این موضوع، محققین آزمایش های خود را با محلول این دارو برای درمان طاسی سر شروع کردند. و امروزه برای رویش مو، تنها داروی مجاز در آمریکا می باشد که با نسخه پزشک به فروش می رسد.

 

ماینوکسیدیل برای همه افراد مؤثر و کارساز نیست و برای آنهای ی که کارآی ی دارد ممکن است نتایج متفاوتی عاید نماید. یک بررسی علمی نشان داده است که تأثیر این دارو برای رویش مجدد موی سر در خانم ها در حدود ۶۰ درصد و برای اقایان پس از یکسال مصرف در حدود ۳۹ درصد بود که میزان رویش مو در حد متوسط تا انبوه گزارش گردیده است.

 

به نظر می رسد که خانم ها تا حدودی بهتر از آقایان از ماینوکسیدیل نتیجه می گیرند. تأثیر این دارو در مردان، بیشتر موقعی ظاهر می شود که درمان در اولیه از دست رفتن مو شروع شود. اگرچه عوارض جانبی و نامساعد

 

درمان با این دارو در دوره طولانی شناخته نشده است ولی عوارض جانبی ناشی از مصرف آن در کوتاه مدت، احتمالا می تواند، خشکی پوست سر و خارش آن باشد.

 

افرادی که مبتلا به بیماری رگهای قلب و یا مشکوک به آن هستند و همچنین آنهایی که مبتلا به نارسایی قلبی هستند نباید «ماینوکسیدیل» را برای رویش موی سر مصرف کنند زیرا که این دارو دارای اثرات داخلی نیز می باشد.

 

درمان با «ماینوکسیدیل» نیاز به تحمل یک هزینه نسبتا سنگین در هر ماه دارد.

 

درمان با این دارو باید بطور نامحدود ادامه یابد و اگر متوقف شود، مو ریختگی و کاهش مو در عرض چند ماه مجدد نمایان می شود.

 

با پیشرفتهای تکنیکی، امروزه نسبت به چند سال قبل، موهای پیوندی خیلی بهتر و طبیعی تر به نظر می رسند. با عمل جراحی در یک جلسه ممکن است چندصد پیوند زده شود. برای بیشتر مردها، چند جلسه لازم است که آنها را می توان در عرض چند ماه انجام داد.

 

باید دانست انتقال و پیوند مو، تقریبا هرگز طاسی سر را بطور کامل برطرف نمی کند. این نوع عمل جراحی ممکن است از خود اثر زخم باقی بگذارد. ممکن است ناحیه ای از سر که از آنجا برای انتقال جهت پیوند، مو برداشته شده، خیلی کم مو گردد. معمولا ناحیه ای که از آنجا مو برداشت شده است، دیگر نمی تواند برای انتقال مو، مورد بهره برداری قرار گیرد. برای پیوند مو، تنها منبع مو دهنده، خود شما هستید و موقعی که شما فاقد آن باشید، موضوع پیوند مو منتفی خواهد بود.

 

نوع دیگری عمل جراحی وجود دارد که پوست سر را در قسمت طاس شده جدا کرده و آن را حذف می کنند. این نوع عمل جراحی بخصوص برای کسانی که تعداد کافی موی دهنده ندارند که بتوان ناحیه طاس شده را با آنها پوشش دهند، بکار گرفته می‌شود. 

 

کاهش پوست سر در قسمت طاس شده، فقط موقعی ممکن است عملی شود که پوست به اندازه کافی قابلیت کشیدگی را داشته باشد. در مو ریختگی های شدید ممکن است چند نوبت عمل جراحی جهت حذف قسمت های بی مو انجام شود.

 

هزینه هر نوبت عمل جراحی مبلغ سنگینی خواهد بود. از عوارض نامطلوب آن نیز ممکن است بروز سردردهای شدید، عفونت و ریزش مو باشد.

 

توصیه می شود که شما هرگز برای انجام این نوع جراحیهای غیر قابل برگشت، عجله نکنید تا اینکه حداقل یک نمونه عمل جراحی موفق بر روی یک شخص مشابه طاسی سر خودتان بیابید که پیش بینی هایش کاملا دقیق و صحیح بوده باشد.

 

در دنیای آشفته امروزی، تنها اعتماد و اطمینان به گفته یک فرد و یا یک مؤسسه، نمی تواند همیشه در اجرا نتیجه مطلوب بار آورد. در این باره سخن بسیار است ولی ما فقط توصیه می کنیم که شما شخصا بخصوص در این گونه مسایل، هرچه بیشتر مطالعه و تحقیق نمایید تا بتوانید خودتان تصمیم گیرنده اصلی و صحیح باشید.

برای پیشگیری از مو ریختگی اگر موهای شما شروع به ریزش کرده و از مقدار آنها کم می شود بهتر است به توصیه های داده شده در این مقاله درباره شستشوی فراوان و ملایم سر، درباره خشک موها توجه نمایید. 

 

شاید بهترین درمان برای کم مویی، حل این مسئله باشد که شما درباره آن نگران نباشید. واقعیت این است که در جهان میلیون ها نفر انسانهای کم مو و یا فاقد مو زندگی می کنند که از نظر شخصیت و محبوبیت به هیچ وجه کمتر از افراد پر مو نیستند. اگر شما هم مثل بسیاری از افراد،‌ریزش مو برایتان یک مساله جدی و مهم است، میتوانید با خرید محلول دکتر نوروزیان یا همان تونیک لاناریادوره درمان خود را شروع کنید تا علاوه بر قطع ریزش مو،‌ شاهد رویش مجدد موی سر خود باشید.